Mats Jonssons självutlämnande och skarpögda berättande har varit en hörnsten i seriesverige sedan 90-talet. Hans senaste serieroman När vi var samer har rosats av kritikerna. Nu gästar han Arbetets museum i Norrköping med utställningen Norrland–Stockholm tur och retur.
I Midsommarkransen bryter en högstadielärare ihop och gråter. Strax utanför Malå frågar sig en renskötare om det är någon idé att fortsätta. I Bollstabruk fortsätter sågverkets hjärta att slå medan den omgivande kroppen – själva samhället – tynar bort.
Scenerna är från utställningen Norrland–Stockholm tur och retur som är öppen till den 2 oktober. Till utställningen har Mats Jonsson valt ut serier och teckningar från sina senaste tolv år, som tillsammans med skisser och föremål blir till en samtida retrospektiv över en av våra mest envetna samtidsskildrare.
”Vill förstå varför det blev som det blev”
– Man kan säga att utställningen handlar om det svenska samhällets ganska dramatiska förändring under min livstid. Jag vill skildra det som finns och det som funnits, och följa rottrådarna ner i historien för att förstå varför det blev som det blev, säger Mats Jonsson.
Det som visas är Sverige här och nu, men med långa trådar tillbaka genom seklerna. Hur hamnade vi här? När bestämde vi vad som är viktigt och vad som kan glömmas bort? När vände vi bort blicken från platserna och berättelserna som inte passar in i berättelsen om oss och vårt moderna samhälle?
Utställningen samlar material från serieromanerna Mats kamp (2011), Nya Norrland (2017) och När vi var samer (2021). Här skildras arbete, vardag och politik i den urbana medelklassens Hägersten, i skogsindustrins Ådalen och bland skogssamerna i Västerbottens inland. Det lilla livet möter de stora samhällsförändringarna, skildrat genom tecknaren själv, hans familj och släktingar i svart tusch på vit kartong.
– Mats förmåga att gestalta det ytterst mänskliga i att vara nykär, att vara orolig småbarnsförälder, att inte veta hur fan allt ska gå ihop och att samtidigt försöka bygga sin karriär som serietecknare, har fascinerat mig länge. Mest väcker han mig med sin samhällsanalys, där han levererar svidande satir om det alltmer utmejslade svenska klassamhället. I utställningen Norrland–Stockholm tur och retur berättar han om sin väg från landsbygden till Stockholm. Och om hur valet att återvända till hembygden blev en förflyttning inte bara geografiskt utan även en resa i tiden – långt tillbaka till hans släkts djupaste rötter, säger Carina Milde, intendent på Arbetets museum.
Norrland–Stockholm tur och retur visas till den 2 oktober 2022 på Arbetets museum, plan 3.