*Ifjol överlämnade Stiftelsen Martin Lamms Stipendiefond sina tillgångar till EWK-söllskapet eftersom stiftelsen ansåg att deras regler inte längre var tillräckligt tillämpbara.
Stiftelsen skrev:
”Behovet av teckningar som slagfärdigt och med konstnärlig verkshöjd kommenterar vår samtid är fortfarande lika stort som under Martin Lamms tid.
Men redan för flera år sedan började styrelsen få problem med att hitta lämpliga mottagare av stipendiet. Och vi tvingades inse att kriterierna är tidsbundna och därigenom begränsande.
Skälen är flera:
Det digitala medielandskapet har i grunden förändrat begreppet ”tidningstecknare”. Marknaden efterfrågar inte som tidigare traditionell bildjournalistik – i bemärkelsen självständiga satirteckningar eller samhällskommenterande bild på ledarplats eller i andra redaktionella sammanhang.
Papperstidningens död, redaktionernas försämrade bildkompetens, besparingar och effektivisering leder också i sin tur till minskade frilansuppdrag.
Och allt detta sammantaget får förstås också konsekvenser för utbildningen.
Målgruppen ”studenter med ambitionen att verka i Martin Lamms anda” existerar inte längre. Den nya mediamarknaden är avgjort mera oförutsägbar än tidigare. Nya illustratörer måste anpassa sig till en mycket större rörlighet och mångsidighet än tidigare, och mycket få studenter specialiserar sig redan under utbildningen. Det är ytterligare en anledning till att det är svårt att hitta stipendiater.”
Överlämnandet motiverades också med att EWK-priset jobbar på ett inspirerande sätt. Priset lyfter tecknare och har genom åren hyllat en lång rad satirtecknare både i Sverige och utomlands.
Martin Lamm (1929-1983) var en stor satirtecknare, bland annat på Dagens Nyheter, och vi minns honom med ytterligare några teckningar, förutom bilden av de Gaulle, en av hans mest kända.